مقالات
نشر
- بازدید: 2515
نشر به روند توليد و توزيع نوشتهها يا اطلاعات و يا به مجموعه فعاليتهايي که به توليد اطلاعات براي استفاده عموم انجام ميشود، گفته ميشود. شخصيت حقيقي يا حقوقي که اين امور را برعهده ميگيرد ناشر است.
نشر شامل مراحل نیازسنجی و بازاریابی، ارزیابی و گزینش منابع اطلاعاتی، سفارش تولید محتوا، عقد قراردادهای مربوطه، آماده سازی فیزیکی محتوا (حروفنگاری، نمونه خوانی، ویرایش، صفحه آرایی، طراحی های مورد نیاز و کنترل نهایی و تهیه نسخه نهایی بدون ایراد است. مرحله بعد تکثیر از نسخه نهایی است که به صورت معمول بر عهده چاپخانه است. نظارت بر عملیات لیتوگرافی، چاپ و صحافی از دیگر مراحل نشر است. در نهایت محصول آماده توزیع میشود. سرمایه گذاری مورد نیاز برای کلیه مراحل گفته شده برعهده ناشر است.
بصورت سنتی این واژه فقط به تولید و توزیع کارهای چاپ شده مثل کتاب، مجله، روزنامه و ... اطلاق میشود. با ظهور نظامهای اطلاعات دیجیتال و اینترنت، حوزهٔ انتشارات به منابع الکترونیکی نیز گسترش پیدا کرده است که به آن نشر الکترونیک می گویند. مثالهای از این دست کتابهای الکترونیکی، لوح های چندرسانه ای، وبگاهها و وبلاگها میباشد. توسعه، مالکیت، بازاریابی، تولید – چاپ (و معادلهای الکترونیکی این عمل) و پخش روزنامه ها، مجله ها، کتابها، کارهای ادبی، موسیقی، نرم افزار و دیگر کارهایی که با اطلاعات سر کار دارد همانند رسانه های الکترونیکی میباشد.