مقالات
کارت ویزیت، ابزار تبلیغاتی قدرتمند
- بازدید: 1464
چاپ کارت ویزیت به عنوان یک روش تبلیغاتی دارای ارزش فراوانی در دنیای تجارت است. ارائه کارت ویزیت مناسب با فعالیت و ماهیت کسب و کار نشان از اعتبار تجارت مورد نظر دارد. انتخاب طراحی مناسب برای کارت ویزیت بیانگر شخصیت، سلیقه و دیدگاه افراد است. چاپ کارت ویزیت می تواند برای سازمان ها و ارگان ها و یا برای افراد و به صورت شخصی انجام پذیرد.
ارائه کارت ویزیت روشی برای دادن اطلاعات تماس به سایر افراد است. اطلاعاتی شماره تلفن، فکس، موبایل، ایمیل، وب سایت و شبکه های اجتماعی بر روی کارت ویزیت درج می گردد. علاوه بر این نام شخص، نام شرکت و سمت صاحب کارت نیز باید بر روی آن درج گردد.
اصول طراحی و چاپ کارت ویزیت
برای چاپ کارت ویزیت یکی از اصلی ترین بخش ها موضوع طراحی کارت است. همان طور که اشاره شد طراحی های خلاقانه و خاص کلید موفقیت در طراحی کارت ویزیت محسوب می شود. چاپ کارت ویزیت می تواند به صورت تک رو یا دو رو انجام شود. افراد یا شرکت هایی که خارج از کشور مراودات تجاری دارند بهتر است از کارت های ویزیت دو زبانه استفاده نمایند. معمولا در چاپ کارت ویزیت دو زبان یک رو فارسی و یک رو انگلیسی طراحی می شود.
برای طراحی و چاپ کارت ویزیت باید لوگوی شرکت یا شخص به عنوان آیتم اصلی در نظر گرفته شود. ضمن این که طراحی باید ساده باشد و افزودن اطلاعات بیشتر از حد روی کارت فقط باعث شلوغی کارت شده و تاثیر مناسبی بر روی مخاطبان نخواهد داشت. برای چاپ کارت ویزیت مناسب باید در زمان طراحی از فونت های مناسب استفاده شود. منظور از فونت مناسب فونتی است که علاوه بر زیبایی خوانایی مناسبی هم داشته باشد.
برای چاپ کارت ویزیت در صورتی که می خواهید از تصاویر و عکس ها در کارت ویزیت خود استفاده نمایید بهتر است از تصاویر کاملا مناسب و با کیفیت استفاده نمایید. استفاده از وکتور در این بخش می تواند کمک شایانی به افزایش زیبایی و جذابیت کارت نماید.
ابعاد مختلفی برای کارت ویزیت با توجه به طراحی های مختلف می تواند وجود داشته باشد اما سایز استاندارد برای کارت ویزیت معمولا 5/4 در 5/8 سانتی متر و یا 6 در 9 سانتی متر می باشد.
برای چاپ کارت ویزیت به دلیل اینکه ممکن است در هنگام برش بخشی از طرح صدمه ببیند بهتر است اطراف کارت چند میلی متر به عنوان حاشیه در نظر گرفته شود و المان های اصلی طرح و نوشته ها در این بخش قرار نگیرد.
استفاده از رنگ ها در چاپ کارت ویزیت
از لحاظ رنگ بندی نیز باید یک یا نهایتا دو رنگ غالب مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از رنگ های زیاد و متنوع برای تمام کسب و کار ها مناسب نبوده باید رنگ بندی بر اساس نوع تجارت انتخاب شود. به طور کلی هر یک از رنگ ها پیامی خاص را به مخاطبان منتقل می کنند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
- رنگ سفید در چاپ کارت ویزیت رنگی استاندارد بوده که در اکثر حوزه های فعالیت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
- رنگ آبی نشان دهنده امنیت و امانت داری صاحبان کسب و کار است.
- رنگ قرمز به معنای پویایی و اشتیاق در کسب و کار است.
- رنگ مشکلی در چاپ کارت ویزیت پیام قدرت را به مخاطبان منتقل می نماید.
- رنگ سبز به معنای رشد و درآمد مناسب و پول است
- رنگ نارنجی امنیت در سرمایه گذاری و انرژی مثبت را منتقل می نماید.
- رنگ زرد در چاپ کارت ویزیت نشان دهنده پویایی ذهنی می باشد
- رنگ بنفش تا حدودی نمایانگر معنویات و قدرت ذهن و تخیل است
- رنگ صورتی حس مهربانی را به مخاطبان القا می نماید
- رنگ طلایی خاص بودن و اولین بودن را نشان می دهد. گاهی اوقات نیز نشان دهنده لاکچری بودن تجارت است.
- رنگ نقره ای علاوه بر جذابیت های رنگ طلایی حالتی از پیچیدگی را نیز به همراه دارد.
- رنگ خاکستری نشان دهنده بی طرفی و خنثی بودن است.
روش ها چاپ کارت ویزیت در چاپخانه ها
توسعه تکنولوژی های چاپ موجب شده تا نتایج بهتری در محصول نهایی چاپخانه ایجاد گردد. با استفاده از نرم افزارهای حرفه ای طراحی کارت ویزیت بهبود بخشیده شده و در نهایت بهتر شده وضعیت چاپ از لحاظ رنگ و کیفیت نیز از دیگر مواردی است که در این سال ها پیشرفت نموده است.
در صورتی که تیراژ مورد نیاز برای چاپ کارت ویزیت کمتر از 1000 عدد باشد می توان از روش چاپ فوری استفاده نمود. اما اگر مدت زمان کافی برای چاپ طرح مورد نظر در اختیار چاپخانه و صاحبان کسب و کار باشد بهترین انتخاب استفاده از چاپ افست است. چاپ افست روش چاپی است که در تیراژ های بالا دارای صرفه اقتصادی مناسبی بوده ولی مدت زمان بیشتری نیاز دارد.
هنگامی که چاپ کارت ویزیت به صورت افست انجام می شود ممکن است رنگ ها تا حدودی با رنگ های داخل مانیتور تفاوت داشته باشند. معمولا برخی از رنگ ها در چاپ افست چند پرده تیره تر از رنگ های مورد نظر می شوند. اما در چاپ دیجیتال یا فوری این مشکل کمتر به چشم می آیند و رنگ ها با کیفیت تر و نزدیک تر به رنگ اصلی چاپ می شوند.
چاپ کارت ویزیت معمولا بر روی کاغذهای مختلفی نظیر سلفون مات، سلفون براق، گلاسه بدون روکش، کاغذ کارتی، کتان آلمانی، کتان اندونزی، گلاسه، کاغذ سوزنی و صدفی، لیزری و سه بعدی انجام می پذیرد. امروزه با توجه به اهمیت خلاقیت و خاص بودن کارت های ویزیت انواع دیگری از کارت ها نظیر کارت های چوبی، فلزی، پلاستیکی و حتی پارچه ای نیز رواج یافته است. این کارت ها اگرچه از لحاظ قیمت هزینه های بیشتری را به مشتریان تحمیل می نمایند اما در نهایت محصولی با کیفیت تر را به برای آن ها تامین می نماید.
یکی از بخش های مهم و در عین حال انتخابی در چاپ کارت ویزیت روکش روی کارت است اگر کاغذ انتخابی برای چاپ کارت ویزیت از نوع کتان باشد در چاپ فوری امکان لمینت کردن وجود نداشته و هوا می گیرد.