مقالات
چاپ کتاب
- بازدید: 1369
چاپ کتاب برای اولین بار با دستگاه چاپ متحرکی که توسط بائگون اختراع شده بود و از حروف سربی استفاده میکرد، در کره انجام گرفت. کتاب یکی از بهترین های انتقال اطلاعات به دیگران می باشد. معمولا در هنگام چاپ کتاب تعداد کلمات مطرح می باشد، تا تعداد صفحات. به طوری که برای هر صفحه 250 تا 300 کلمه را در نظر می گیرند. و شما اگر نویسنده ای تازه کار هستید، قبل از شروع به نوشتن سعی نماید به موضوعی که قرار است درباره آن بنویسید، کاملا اجحاف داشته باشید. تا مجبور نشوید برای پر کردن صفحات از جملاتی استفاده نمائید، که خواننده شما کتاب را نیمه کاره رها کند. رسالت کتاب این است که، بتواند زندگی حداقل یک نفر را تغییر دهد. بنابراین اگر کتابتان تا انتها خواننده خود را حفط ننماید، هزینه چاپ کتاب و زمان شما به هدر رفته است، کتابتان در رسالت خود شکست خورده است. کتاب شکست خورده در کتاب فروشی ها، در دفتر کارتان، در دفتر انتشارات، در کتابخانه خانه ها خاک خواهد خورد.
مراحل چاپ کتاب:
آماده سازی فایل چاپ کتاب
کتاب شما یک نمونه از ادبیات کشور ما خواهد بود. باید قبل از اقدام برای چاپ کتاب؛ از لحاظ نوشتاری، دستور زبان و محتوایی ویرایش شود. چه کسی می داند، کتاب شما در دستان چه کسانی قرار خواهد گرفت. شاید یک زبان آموز خارجی بخواهد با نوشته های شما فارسی را یاد بگیرد. بنابراین ویراستاری را فراموش نکنید، مخصوصا اگر نویسنده ای تازه کار هستید. این کتاب می تواند کارت ویزیت شما باشد. ظاهر همیشه مهم است، صفحه آرایی و طراحی جلد را اگر خودتان خوب نمی دانید به اهل آن بسپارید. شاید باور نکنید؛ اگر کتاب شما مانند غذا اول چشم بیننده را سیر نکند، ممکن است هرگز به فروش رویایی شما نرسد. مردم همیشه به زیبایی خط و جلوه و رنگ آمیزی اهمیت می دهند. حتی کتاب های درسی و علمی هم بدون زیبایی ظاهر می توانند مهجور بمانند. سایز مناسب کتاب را نیز به این نکات اضافه کنید؛ معمولا برای کتاب های ادبی و عمومی( قطع رقعی: 21*14.5)، برای کتب دانشگاهی ( قطع وزیری: 23*17)، برای کتب علمی و هنری ( قطع خشتی: 22*22 ) انتخاب می کنند.
قرارداد با ناشر
بعد از آماده شدن فایل کتاب، قبل از یافتن ناشر مناسب، به هزینه چاپ کتاب فکر کنید، اگر کتاب شما مرجع(مانند دانشنامه ها ) و یا نیمه مرجع(مانند کتب درسی) باشد، کتاب کم ریسک تریست. و احتمال پیدا کردن انتشاراتی که با شما قرارداد مشارکتی یا حق تالیف( ضرب تعداد تیراژ در درصد قیمت پشت جلد) و یا واگذاری حق چاپ کتاب را ببندد، بیشتر است. در غیر این صورت بدانید احتمالا باید کل هزینه چاپ کتاب را خودتان تقبل کنید، مگر اینکه به نوشته خودتان چنان ایمان داشته باشید که با صحبت کردن با ناشران مختلف یکی از آنان را راضی به مطالعه نوشته هایتان کنید. در شرایط کنونی که قیمت کاغذ، جوهر و رنگ و دستگاه چاپ بالاست و مردم کمتر کتاب می خوانند، خیلی از ناشران شما را ناامید خواهند کرد؛ اما آیا اگر هیچ کسی کتاب ننویسد، هیچ ناشری کتاب چاپ نکند،کتاب فروشی ها را ببندند، و مردم دیگر کتاب نخوانند، آن جامعه شبیه خود کشی دسته جمعی دلفین ها عمل نمی کند؟ بنابراین قبل از شروع به نوشتن، موضوعی را انتخاب کنید که می دانید، می تواند گره ای از گره های کسی را بگشاید. خوب بیندیشید و مطالعه کنید و مطالبی را بنویسید، که خود به آن ایمان دارید، شک نکنید، کتاب شما برای انجام رسالت خود ناشر مناسبش را خواهد یافت و در دستان خواننده هایی که به آن نیاز دارند آرام خواهد گرفت، جامعه ای که در آن کتاب نخوانند محکوم به فناست.
مراحل اداری چاپ کتاب
شابک
شما برای چاپ کتاب نیاز دارید شماره استاندارد بین المللی کتاب(شابک) دریافت کنید. در ایران این کار توسط ناشر انجام شده و از نمایندگی شابک در کشور دریافت می گردد. این شماره 13 رقمی کلید یک زنجیره تامین کتاب کارا و موثر است، و هر کسی را در سراسر دنیا قادر می سازد؛ کتاب شما را بدون دانستن نام شما و یا کتابتان و یا ناشرتان بیابد و این شماره با تجدید چاپ تعوض نمی شود.
فیپا
فیپا فهرست نویسی پیش از انتشار می باشد، که توسط اداره كل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و كتابخانه ملی انجام می شود و مشخصات شما و کتاب و .. توسط ناشرتان به آن اداره اعلام و فیپا گرفته می شود. فیپا کمک می کند پیدا کردن اثر شما سریع تر و راحت تر انجام گیرد.
اخذ مجوز
پرینت نهایی آماده چاپ کتاب و سی دی حاوی فایل پی دی اف، فیپا، شابک و مدارک شناسایی و فرم پر شده مورد نیاز به وزارت ارشاد داده شده، و مجوز اخد می گردد. بعد از اخذ مجوز، ناشر باید طرح روی جلد را نیز به وزارت ارشاد ارائه دهد.
اعلام وصول
پس از چاپ و انتشار کتاب، ناشر چند نسخه از کتاب را بر اساس تیراژ آن، برای اعلام وصول به وزارت فرهنگ ارسال می کند، و بدین ترتیب مراحل اداری چاپ کتاب تمام می شود.
هزینه چاپ کتاب
افراد با انگیزه های گوناگونی اقدام به چاپ کتاب می کنند، عده ای برای درامد و عده ای جهت خدمت به اعتلای جامعه و عده ای صرفا جهت کسب اعتبار. هر کس با هر نیتی هزینه چاپ کتاب را تقبل می کند، امید دارد به طریقی آن هزینه به او باز گردد. کتاب پر فروش شود، یا سبب جلب مشتریان به سمت کسب و کار او شود، و یا خدمتی به جامعه بکند. در هر صورت این نیت ها براورده نمی شوند؛ مگر اینکه کتاب ها خریداری و مهمتر از آن خوانده شوند.
در سوی دیگر مخاطبان نیز با انگیزه های متفاوتی جهت براوردن نیازی از نیازهایشان، حاضر به پرداخت پول در قبال کتاب می شوند. شاید کسانی را در اطراف خود دیده اید که کتابخانه هایی پر از کتاب های نفیس دارند، در حالیکه حداقل 80 درصد کتاب هایشان را مطالعه نکرده اند. آیا صرفا جهت پر کردن کتابخانه کتاب خریده اند، گاهی اوقات شاید. ولی مطمئنا موقع خرید کتاب، نیازی را احساس کرده اند که در آن لحظه، آن کتاب را انتخاب نموده اند. بنابراین شما با هر انگیزه ای اقدام به چاپ کتاب کنید، اگر نیاز آنان را براورده نسازد، اگر آنان را تحریک به خواندن نکند، اگر تا پایان با خود همراه نکند، قطعا به هدف خود نخواهید رسید.
برای چاپ کتاب باید هزینه کاغذ، صحافی، رنگ و جوهر، صفحه ارایی و طراحی جلد، مجوز ها، هزینه چاپ دیجیتال یا افست(بسته به تیراژ کتاب) و سایر خدماتی که انتشارات به شما ارائه می دهد، را پرداخت کنید. موضوع به روز، جلد خوش طرح، نام جذاب، مقدمه ای با جملات پر نفوذ ، عناوینی که منعکس کننده واگویه های ذهنی مخاطب باشد، شروعی طوفانی در صفحه اول و دوم کتاب که معمولا خواننده ها موقع خرید به آن نگاهی می اندازند، تصاویر دلفریب، محرک خرید آن هستند. بنابراین انتشاراتی که برای انجام این خدمات انتخاب می-کنید؛ باید بتواند این خدمات را به بهترین نحو و با کمترین هزینه ارائه کند. بعد از آن، این قلم شماست که باید خواننده را تا انتها نگه دارد.